Financiële begrippenlijst voor ondernemers
Wanneer u met uw financiën bezig bent kan het wel eens voorkomen dat u geen flauw benul hebt van wat een begrip betekent. Niet alleen wanneer u zelf bezig bent met de financiën, maar ook wanneer u hulp krijgt van een specialist. U wilt natuurlijk graag begrijpen wat alles betekent wanneer u uitleg krijgt of zelf bezig bent met uw financiën. Om deze reden leek het ons verstandig om een algemene begrippenlijst te schrijven waarmee u snel en makkelijk alle algemene financiële begrippen onder de knie krijgt!
Welke Financiële Begrippen Gaan We Bespreken?
Er zijn enorm veel financiële begrippen die wij eventueel zouden kunnen bespreken. Echter gaan we u voorzien van een wat algemenere begrippenlijst om zo irrelevante of niet vaak voorkomende begrippen te vermeiden. Zo gaan wij begrippen bespreken zoals; financiën, debiteur, crediteur, jaarrekening, belasting aangifte, inkomstenbelasting en administratie.
Zijn deze algemene begrippen al duidelijk voor u, maar zou u graag financiële hulp willen? Dan schuiven wij u graag in de handen van RDFinancials. Later in dit artikel gaan we verder in op wat RDFinancials te bieden heeft.
De Financiële Begrippenlijst
Zoals eerder verteld geven wij u graag verduidelijking over een aantal algemene financiële begrippen.
Financiën: financiën betekent eigenlijk hetgeen dat betrekking heeft op geld. Met financiën worden vaak de geldzaken/geldmiddelen bedoelt. Voorbeelden hiervan zijn; munt geld, bank biljetten en betaalkaarten zoals een ING creditcard.
Debiteur: Een debiteur is een persoon of bedrijf waarvan u nog geld moet ontvangen voor een bepaalde dienst of aankoop die zij bij u gedaan hebben. Dit noem je ook wel een afnemer waarvan u dus nog geld moet ontvangen.
Crediteur: Een crediteur is iemand die nog geld verschuldigd is voor een aankoop of dienst. Dit wordt meestal een leverancier genoemd waaraan u nog geld moet geven.
Jaarrekening: Een jaarrekening is een eindverslag van uw bedrijf of onderneming. Hierin staan alle financiële resultaten van uw bedrijf van dat jaar. Hierin staat de balans (een overzicht van de schulden, uitstaande rekeningen, goederen, etc.), de winst- en verliesrekening (hierin ziet u of uw bedrijf winst of verlies maakt) en een toelichting (aantal werknemers en toelichting hoe de jaarrekening tot stand is gekomen).
Belastingaangifte: Belastingaangifte is het vaststellen van de bijdragen die u geleverd heeft aan de staat. De inhoud van de verklaring van de belastingplichtige is afhankelijk van de belastingsoort waarvoor de aangifte wordt ingediend. Bedrijven zijn sinds jaren verplicht om online aangifte te doen. Ook particulieren dienen belastingaangifte te doen.
Inkomstenbelasting: Inkomstenbelasting is belasting dat u moet betalen over uw inkomsten. Van de overheid moet iedereen die in Nederland werkt of woont inkomstenbelasting betalen.
Administratie: Administratie is het bijhouden van financiële gegevens, personeelszaken en logistieke zaken. Vroeger was dit voornamelijk de boekhouding bijhouden maar tegenwoordig gaat dit deels of helemaal automatisch digitaal.
BTW: BTW staat voor ‘belasting toegevoegde waarde’. Dit wordt ook wel eens omzetbelasting genoemd dat wordt geheven bij de levering van een product of dienst. BTW rekenen heeft overigens geen invloed op uw omzet of winst. Het BTW-bedrag op aankopen kunt u terugvorderen.
BTW-tarieven: Er zijn diverse soorten BTW-tarieven. Zo heb je de algemene 21%, de verlaagde 6% en het nul tarief. Het 21% BTW-tarief wordt gebruikt bij de meeste goederen en diensten. De 6% regel geldt voornamelijk voor voedingsmiddelen, geneesmiddelen, hulpmiddelen en sommige reparaties.
Het nultarief wordt gebruikt bij internationale handel, waar de BTW verlegt kan worden.
Omzet: Omzet is een totaal bedrag van verkochte producten en diensten. Er wordt hier geen rekening gehouden of het geld voor de verkopen al binnen is.
Omzetbelasting: Omzetbelasting wordt in alle lidstaten van de Europese Unie geheven. Omzetbelasting wordt op alle producten geheven. Op de normale verkoopprijs van producten en diensten wordt BTW gelegd. Deze BTW wordt doorgerekend naar de koper. Nadat de producten verkocht zijn dient de BTW af te worden gestaan aan de Belastingdienst. De omzetbelasting dient ieder kwartaal overgemaakt te worden aan de Belastingdienst.
Vreemd vermogen: Vreemd vermogen zijn de schulden die nog betaald moeten worden op lange of korte termijn.
Korte termijn schulden: Dit zijn kort lopende schulden die een bedrijf nog moet betalen. Meestal gaan deze korte termijn schulden over een tijd van <1 jaar. Korte termijn schulden worden ook wel vlottende passiva genoemd.
Lange termijn schulden: Dit zijn lang lopende schulden die een bedrijf nog moet betalen. Meestal gaan deze lange termijn schulden over langer dan 1 jaar tijd. Meestal zijn dit langlopende leningen en handelskredieten. Lange termijn schulden maken overigens ook nog deel uit van het vreemd vermogen op de balans op de jaarrekening.
Liquide middelen: Liquide middelen is een ander woord voor geld. Geld dat staat op rekeningen zoals een bankrekening, zakelijke creditcards, betalingsproviders zoals PayPal en het geld dat er in de kassa zit. Liquide middelen horen bij de vlottende activa.
Vlottende activa: Vlottende activa zijn middelen die voor een korte tijd aanwezig zijn in uw bedrijf. Zo kan u denken aan grondstoffen, goederen en geld dat in de kassa zit. Een kleding winkel heeft bijvoorbeeld een voorraad van spijkerbroeken die voortdurend veranderd omdat ze snel verkocht kunnen worden. Spijkerbroeken die al een aantal maanden achter in het magazijn liggen zijn ook vlottende activa omdat ze ieder moment allemaal tegelijk verkocht kunnen zijn.
Vlottende passiva: Vlottende passiva zijn de korte schulden van een bedrijf. Het is eigenlijk een opsomming van alle korte termijn schulden.
Netto bedrag: Netto bedrag is het bedrag zonder BTW. Dit is een bedrag waarbij het BTW-tarief nog niet is bij opgeteld.
Bruto bedrag: Het bruto bedrag is het bedrag van de aankoop of verkoop met het btw bedrag erbij. Dit is dus bijvoorbeeld 100 euro (netto) waarbij 21 euro (21% btw, bruto) bijkomt. Dat is dus een bedrag van 121 euro totaal.
Eigen vermogen: Het eigen vermogen is het bedrag zonder de schulden van jouw bedrijf. Het eigen vermogen dan ook wel bedrijfsvermogen genoemd. Het eigen vermogen is afhankelijk van hoeveel winst en verlies uw bedrijf maakt en hoeveel geld er wordt uitbetaald. Als u het eigen vermogen als een rekensommetje neer zou zetten zou het er zo uitzien: activa – schulden = eigen vermogen.
Financiële Hulp Nodig?
Onze werknemers zijn geschoold, ervaren en vakbekwaam. We hebben op alle relevante gebieden expertise in huis. Van financieel en boekhoudkundig tot aan juridisch en commercieel.
RDFinancials incasseert voor u geld tegen lage kosten. Dit is zowel voor u als opdrachtgever als ook voor uw klanten voordelig. Wij opereren met uw rendement als oogmerk. Daarom werken wij met de meest geavanceerde en moderne systemen op het gebied van debiteurenbeheer.
Wilt u zich aan de hand van een gesprek de mogelijkheid van financiële hulp bespreken? Tijdens een telefoongesprek of gesprek op kantoor in Amsterdam nemen wij uw vragen en wensen graag met u door! Bel ons dan op 0294 458 575 of neem contact met ons op via onze contact pagina.